Nieuwsbrief Rotterdamsebaan

Nieuwsbrief Rotterdamsebaan maart 2016 
De gemeente Den Haag werkt aan de bereikbaarheid van stad en regio. Om de bereikbaarheid te verbeteren, legt de gemeente de komende jaren de Rotterdamsebaan aan. Dit wordt de nieuwe weg tussen knooppunt Ypenburg (A4/A13) en de Centrumring van Den Haag. 

Informatieparade Rotterdamsebaan een succes
Ruim 500 bezoekers kwamen op dinsdag 1 maart naar de Informatieparade Rotterdamsebaan. Het was een gezellige en geslaagde informatiemarkt over alles wat met de Rotterdamsebaan te maken heeft. Bezoekers konden  de bouwers van de nieuwe weg  ontmoeten, hun ideeën voor de bouw achterlaten, de archeologische vondsten bekijken, presentaties over boortechnieken of duurzaamheid bijwonen en nog veel meer…

We waren blij met alle belangstelling, de positieve reacties en alle input die we hebben gekregen.

Benieuwd naar de foto’s die zijn gemaakt? Bekijk dan het album ophttps://www.flickr.com/photos/rotterdamsebaan/sets/72157663008842494


Combinatie Rotterdamsebaan startklaar
De Rotterdamsebaan wordt gebouwd door de Combinatie Rotterdamsebaan. Daarin werken BAM Infra en Wayss & Freytag Ingenieurbau samen. Sinds de gunning in december vorig jaar is de Combinatie Rotterdamsebaan achter de schermen druk bezig met alle voorbereidingen.

Projectmanager Michel Langhout: 'Een goed begin is het halve werk. 2016 staat daarom vooral in het teken van het ontwerpproces en het treffen van alle voorbereidingen. Rond de zomer richten we het bouwterrein in de Vlietzone in en vestigen we ons ‘hoofdkwartier’ op het voormalig P+R terrein Hoornwijck. Vanaf mei starten we met de eerste werkzaamheden, zoals de herinrichting van de Mercuriusweg, tussen de Binckhorstlaan en de Neherkade. In de zomer gaan we ook aan de slag met de reconstructie van de Laan van Hoornwijck. En in het najaar wordt het werkterrein op de Binckhorstlaan ingericht.'

Meer weten over de planning voor de komende jaren? Bekijk de planning op de website.

Archeologen houden het hoofd koel
De archeologen zijn bezig het laatste deel van het veldonderzoek te doen in de Vlietzone. Op het terrein achter de Praxis werden alleen de resten van een ’gewone’ laatmiddeleeuwse boerderij verwacht. Uit het onderzoek blijkt dat de archeologen er flink naast zaten; ze vonden namelijk nog veel meer!

In 1 van de sloten rondom de sporen van bewoning werd een aantal bijzondere vondsten gedaan, zoals een stuk gebrandschilderd glas en stukken raamlood. Deze vondsten verwijzen naar religieuze gebouwen zoals kerken. Een andere vondst sprak nog meer tot de verbeelding. In dezelfde sloot lag namelijk een pijpaarden kinderhoofdje! Het hoofdje kan afkomstig zijn van een heiligenbeeld of is misschien het hoofd van een engel?

Deze vondsten doen vermoeden dat hier niet alleen een boerderij, maar ook een kapel heeft gestaan. Het onderzoek gaat nog enkele weken door. Daarna is er meer bekend over deze bijzondere vindplaats.


Draagkracht van de grond testen
Zowel in de Vlietzone als in de Binckhorst test de hoofdaannemer de draagkracht van de grond bij de plek waar de tunnelmond komt. Hiervoor worden zogenoemde ankerpalen aangebracht in de grond. Door vervolgens aan de ankerpalen te trekken, wordt de draagkracht van de grond bepaald. Kijk voor meer informatie over de testwerkzaamheden in:

 

Lees de gehele nieuwsbrief hier

 

Deel dit bericht

U bent hier